2011 m. sausio 8 d., šeštadienis

Dėmesys ir jo lavinimas ikimokykliniame ir priešmokykliniame amžiuje

Ruošiuosi pranešimui. Mūsų įstaigoje vyks metodinė diena apie vaiko žaidimus. Aš, kaip specialioji pedagogė, į žaidimus žiūriu per savo prizmę. Kokie žaidimai lavina vaiko dėmesį ir atmintį, jo pažintinius procesus. Dirbant susikaupė krūva medžiagos, kuria pasitaikė proga susisteminti ir pasidalinti su pageidaujančiais.
Tai kas yra dėmesys ir kaip jį reikia lavinti?
Dėmesys – tai individo veiklos sutelktumas ties kokiu nors realiu ar nerealiu (įvykiu, garsu, samprotavimu) objektu.

Dėmesio rūšys:

• nevalingas,
• valingas,
• savaiminis

Nevalingas dėmesys, tai veiklos sutelkimas į kažką be išankstinio nusiteikimo, dėl to objekto išorinių savybių (spalvos, dydžio, kvapo, formos).

Valingas dėmesys, sąmoningas psichinės veiklos sutelkimas į kurį nors objektą, turint aiškų tikslą. Žmogus fiksuoja objektą ne dėl įdomumo, bet todėl, kad šis objektas svarbus jo veiklai.

Savaiminis dėmesys
yra valingo dėmesio forma. Čia psichiniai procesai vyksta sąmoningai, bet be didesniu valios pastangų.

Dėmesio savybės:
• intensyvumas (koncentracija),
• apimtis (platumas),
• pastovumas,
• perkėlimas,
• paskirstymas,
• patvarumas (išlaikymas)

Dėmesio apimtis
– tai vienu metu suvokiamų, esančių dėmesio lauke elementų kiekis. Vienu metu žmogus gali suvokti 7±2 objektus.

Dėmesio paskirstymas
– sugebėjimas vienu metu atlikti dvi ar daugiau skirtingas užduotis, arba sugebėjimas išlaikyti dėmesio centre kelias užduotis ar veiksmus. Pvz.: Cezaris galėjo vienu metu diktuoti skirtingus laiškus 7 sekretorėms.

Dėmesio perkėlimas – tai sugebėjimas greitai perkelti dėmesį nuo vienos veikos prie kitos, ar nuo vieno objekto prie kito.

Dėmesio koncentracija
– tai dėmesio sutelktumas į objektą ar veiklą ir atsparumas trukdžiams.

Dėmesio patvarumas
– tai laikas, per kurį individas sugeba išlaikyti dėmesį.


Dėmesio problemos:
Jos gali kilti dėl žmogaus nervų sistemos ypatybių.
Išsiblaškymas gali būti būdingas ir dėl per didelės koncentracijos vienai veiklai (pvz.: sesijos metu).
Dėmesio problemos gali atsirasti dėl nuovargio, esant susijaudinimui.
Daugelis dėmesio charakteristikų gali būti lavinamos.

Ar žinote?
3-4 metų amžiuje vyrauja nevalingas dėmesys, 5-6 metais atsiranda valingas
ir savaiminis dėmesys.
Dėmesio apimtis. 3-4 metų amžiaus vaikai geba suvokti vienu metu
tik 1 objektą. 5- 6 metų vaikai vienu metu geba suvokti net tris objektus.
Dėmesio išlaikymas. 3-4 metų amžiaus vaikai gali žaisti vieną ir tą
patį žaidimą 30-50 min. 5-6 metų amžiaus vaikai vieną ir tą patį žaidimą
gali žaisti net 2 valandas.
4. Dėmesio koncentracija. Ikimokykliniame amžiuje nedidelė, todėl būtina
ją lavinti.
5. Dėmesio perkėlimas. Ikimokykliniame amžiuje silpnai išsivystęs.
6. Dėmesio paskirstymas. Ikimokykliniame amžiuje silpnai išsivystęs.
7. Tyrimai parodė, kad labiausiai varginančios yra žodinės užduotys.

Patarimai, kaip lavinti vaiko dėmesį ikimokykliniame ir priešmokykliname amžiuje :

1. Žaidžiant su vaikais, neslėpkite emocijų, juokitės, stebėkitės, rodykite susidomėjimą.
2. Vadovaukite vaiko dėmesiui, įtraukite jį į įvairias veiklos sritis, parodydami įdomiausias jos puses, ieškokite naujų dėmesio lavinimo būdų ir formų. Prisiminkite, kad vaikui patraukliausia tai, kas netikėta, vaizdinga, jausminga.
3. Prisiminkite, kad jūsų užduotys vaikui turi būti aiškios,konkrečios,laipsniškos, išbaigtos.
4. Užduotys turi būti įveikiamos, vos kiek sunkesnės už vaiko galias.
5. Jei norite, kad vaikas būtų dėmesingas, atliekant užduotis, pasirūpinkite gera vaiko savijauta, ramia aplinka, pašalinkite visus įmanomus trukdžius (garsi muzika, Tv ir pan.).

Dėmesio komponentų svarba mokymuisi.

Mokymuisi skaityti svarbi yra dėmesio koncentracija.

Mokymuisi rašyti svarbus dėmesio paskirstymas ir perkėlimas.

Mokymuisi skaičiuoti svarbi dėmesio apimtis.

Dėmesio išlaikymas padeda vaikui pažinti pasaulį, nenukrypstant į
pašalinius dalykus. Pakankamas dėmesio išlaikymas padeda vaikui
planuoti savo veiksmus. Gebėjimas planuoti savo veiksmus svarbus
suvokiant grafinius ženklus, schemas, pavyzdžius.

Šioje priemonėje pateikiami žaidimų dėmesiui lavinti pavyzdžiai. Tai ne priemonė vaikams. Tai priemonė tėveliams ir pedagogams, kokiais būdais galima lavinti savo vaikų dėmesį.



Mokomosios priemonės dėmesiui lavinti

Ikimokykliniame amžiuje vaikai labai mėgsta ieškoti skirtumų. Tačiau paveikslėliuose dažnai būna per daug skirtumų. O šiuose paveikslėliuose yra tik vienas ar du skirtumai. Šios užduotys labai tiks specialiųjų poreikių vaikams. Užduotis "Surask skirtumus" ne tik lavina dėmesį, atmintį, bet ir kalbą. Vaikas turi ne tik pastebėti skirtumus, bet ir paaiškinti žodžiu, kuo skiriasi paveikslėliai.
Taip pat ir sekančios priemonės skirtos dėmesiu ir ne tik lavinti.





Autorius © Jūratė Kaupienė


Žaidimai internete

Rask skirtumus

3 komentarai:

  1. Dienoraštis jaukus, informatyvus ir įdomus. Tikrai tinka ir tėveliams, ir auklėtojoms, ir vaikams, ir seneliams. Gerai, kai galima rasti vienoje vietoje tokios įvairios medžiagos. Belieka tik naudotis...
    Sėkmės jį tęsiant:)

    Zita

    AtsakytiPanaikinti
  2. Sveika, Jūrate,labai ačiū Jums už kuriamas priemones ir puikų tinklaraštį. Niekur neradau Jūsų e-pašto adreso, tad rašau čia. Ar sutiktumėte dalintis savo medžiaga portale www.elogopedai.lt? Prašau, parašykite man į daivatau@hotmail.com, pasitarsime. Ačiū dar kartą. Mano blogas www.sesioszasys.lt. Sėkmės, Jūs šaunuolė!

    AtsakytiPanaikinti